پیغام مدیر :
با سلام خدمت شما بازديدكننده گرامي ، خوش آمدید به سایت من . لطفا براي هرچه بهتر شدن مطالب اين وب سایت ، ما را از نظرات و پيشنهادات خود آگاه سازيد و به ما را در بهتر شدن كيفيت مطالب ياري کنید.
نوشته شده در 17 مهر 1390
بازدید : 1555
نویسنده : میترا مالمیر(دبیر علوم تجربی)

هدف: در اين الگو جستجوي مفاهيم كاملا˝ به عهده ي دانش آموزان گذاشته مي شود و معلم با فراهم آوردن زمينه، فرايند تدريس را به گونه اي هدايت مي كند كه فراگيرندگان مفهوم مورد نظر را كشف كنند و راهنمايي هاي معلم، براساس فعاليت هاي فراگيرندگان و محتواي آموزش، متفاوت است بنابراين هدف نهايي اين الگو پرورش فعاليت هاي ذهني و مهارت هاي فرايندي دانش آموزان است.
مراحل اجراي الگو:
1- مواجه كردن فراگيران با مسأله
در اين مرحله معلم شرايطي را به وجود مي آورد تا سؤالات زيادي در ذهن دانش آموزان ايجاد شود مثلا˝ انجام يك آزمايش يا نشان دادن يك پديده يا تصوير و يا حتي بيان يك داستان مي تواند شرايط خوبي را در اين مرحله ايجاد كند. (در اين مرحله معلم مي تواند از دانش آموزان نيز براي ايجاد شرايط مناسب استفاده كند)
مثال: طراحي آزمايش مي تواند به صورت زير باشد:
- يك ظرف پر از ماسه نرم
- دو يا چند گلوله با جرم هاي متفاوت
* يك گلوله را از ارتفاع هاي مختلف از بالاي ظرف ماسه رها كنيد.
• اين عمل را با گلوله هايي با جرم هاي متفاوت از يك ارتفاع معين تكرار كنيد.

2- گردآوري اطلاعات
در مرحله ي قبل پرسش هاي زيادي در ذهن دانش آموزان شكل گرفته است در اين مرحله دانش آموزان با هم گروه هاي خود بحث مي كنند و با مراجعه به كتاب درسي و منابع اطلاعاتي ديگر سعي مي كنند به پرسش هاي مطرح شده پاسخ داده و براي هر يك دليلي ارائه دهند. در اين مرحله دانش آموزان مي توانند سؤالات بيشتري را طرح كنند و پاسخ آنها را بيابند. دانش آموزان مي توانند جدولي براي تحليل پرسش هاي مطرح شده و سؤالاتي كه خود طرح كرده اند مطابق زير رسم كنند.
سؤالاتي كه پاسخ داده ايد؟ سؤالاتي كه پاسخ نداده ايد؟ استنباط شما از اين سؤالات چيست؟
     

3- سازماندهي اطلاعات
در اين مرحله بايد دانش آموزان را براي دستيابي به مفاهيم هدايت كرد.
معلم، دانش آموزان را با ارائه مثال هاي گوناگون در رسيدن به مفاهيم كمك مي كند. اين مرحله دقايق زيادي ادامه پيدا مي كند تا تبادل نظر و سؤال و پاسخ هاي مطرح شده در كلاس، ابعاد متفاوت مفهوم را گسترش دهد. امكان دارد در اين گفتگوها، بعضي از دانش آموزان مشاركت خيلي فعالي داشته باشند و ديگران، منفعل باشند.
در اين خصوص، معلم با برنامه هاي نظارتي خويش، بايد همه ي دانش آموزان را در بحث و گفتگو شريك كند. بعد از دريافت و كشف مفاهيم، دانش آموزان رابطه ها و قوانين مورد نظر و نتايج را روي تخته ثبت مي كنند. اين نظريات در حكم توليدات فرآيند آموزش است.
4- بررسي شيوه ي عمل در جريان كاوشگري
فعاليت هاي مختلفي تا اينجا صورت گرفت (طرح سؤال- گردآوري اطلاعات، پاسخ به سؤالات، مفهوم سازي، انجام فعاليت، طراحي فعاليت)
يكي از گروه ها به طور داوطلب يا انتخابي جريان اقدامات را از اول به صورت مختصر توضيح مي دهد و معلم توضيحات گروه را كنترل مي كند.



:: موضوعات مرتبط: روشهای تدریس در س علوم تجربی , ,
:: برچسب‌ها: کاوشگری , الگوی تدریس , روش تدریس علوم تجربی ,



مطالب مرتبط با این پست
.



می توانید دیدگاه خود را بنویسید

/weblog/file/img/m.jpg
مصطفوی در تاریخ : 1391/10/18/1 - - گفته است :
سلام خانم مالمیر از اینکه مطالب شمارا مطالعه کردم خوشحالم لطفا چنانچه مقدور است نمونه تدریس واقعی از یکی از موضوعات ودر قالب روش های تدریس موجود در سایت قرار دهید .
با سپاس


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: