پیغام مدیر :
با سلام خدمت شما بازديدكننده گرامي ، خوش آمدید به سایت من . لطفا براي هرچه بهتر شدن مطالب اين وب سایت ، ما را از نظرات و پيشنهادات خود آگاه سازيد و به ما را در بهتر شدن كيفيت مطالب ياري کنید.
بررسی اجزای سلول
نوشته شده در چهار شنبه 24 اسفند 1390
بازدید : 1524
نویسنده : میترا مالمیر(دبیر علوم تجربی)

 

جهت دیدن اجزای سلول به صورت سه بعدی روی تصویر کلیک کنید.

آنچه مردم را دانشمند مي کند ،مطالبي نيست که مي خوانند بلکه چيزهايي است که ياد مي گيرند. جرج برنارد شاو

:: موضوعات مرتبط: آزمایشگاه مجازی , ,



ﺟﺪا ﺳﺎزی ﻣﺨﻠﻮط آب و اﻟﻜﻞ
نوشته شده در دو شنبه 22 اسفند 1390
بازدید : 4418
نویسنده : میترا مالمیر(دبیر علوم تجربی)

 

برای ﺟﺪا ﺳﺎزی ﻣﺨﻠﻮط آب و اﻟﻜﻞ ﺑﻪ از روش ﺗﻘﻄﻴﺮ استفاده می شود که اساس آن اختلاف نقطه جوش دو ماده است.
الکل


شما می توانید یک فایل فلش کم حجم را در این بار از لینک زیر دریافت کنید و آن را ببینید.

دانلود فایل فلش

 

 

آنچه مردم را دانشمند مي کند ،مطالبي نيست که مي خوانند بلکه چيزهايي است که ياد مي گيرند. جرج برنارد شاو

:: موضوعات مرتبط: آزمایشگاه مجازی , ,
:: برچسب‌ها: آب , آموزش , الکل , اموزش , اول , بلورسازي , تبخيز , تقطير , جداسازي , علوم , فيلم , مخلوط ,



کمک های اولیه در آزمایشگاه شیمی
نوشته شده در جمعه 19 اسفند 1390
بازدید : 982
نویسنده : میترا مالمیر(دبیر علوم تجربی)

 

كمكهاي اوليه در آزمایشگاه شیمی
با وجود احتياطهاي لازم ممكن است در موقع كار در آزمايشگاه دست يا قسمتي از پوست بدن در اثر تماس با مواد شيميايي سوخته و يا صدمه ببينند. در اين صورت از دستورات زير استفاده كنيد.
 سوختگي حاصل از اسيدها:
بلافاصله قسمت آسيب ديده را با آب زياد بشوييد و سپس با محلول سديم بي‌كربنات رقيق (5%) شستشو داده و بعد محل سوختگي را با كمي پارافين يا پماد mgo در گليسرين، چرب كنيد.
 سوختگي حاصل از قلياها:
شستشو با مقدار زيادي آب و بعد شستشو با محلول (5%) آمونيم كلريد يا محلول اشباع شده بوريك اسيد و يا محلول (2%) اسيد استيك و مجددا شستشو با آب.
 سوختگي با فسفر:
محل سوختگي را بايد با محلول (1%) سولفات مس و يا محلول (1%) نيترات نقره شستشو داد.
 سوختگي با برم:
با مقدار زيادي آب بشوييد و سپس با گلسيرين چرب كرده و اگر ناراحتي ادامه داشت پس از مدت كمي گلسيرين را با آب گرم از روي قسمت آسيب ديده پاك نموده و از پماد مخصوص سوختگي استفاده كنيد.
 سوختگي بر اثر شعله يا تماس با جسم داغ و يا الكتريسيته:
اگر سوختگي از نوع اول (پوست سرخ و كمي متورم شده) باشد، پماد ضد سوختگي به كار ميبريم. اگر از نوع دوم (توليد تاول در اثر سوختگي) يا نوع سوم (آسيب ديدگي قسمتهاي عمقي پوست) باشد محل آسيب ديده را فورا با محلول 1% سديم بي‌كربنات شستشو داده و از پماد سوختگي استفاده ميكنيم.
 بريدگي:
بريدگيهايي كه در آزمايشگاه اتفاق مي افتد بيشتر در نتيجه شكستن ناگهاني ظروف شيشه اي و تماس شي شكسته با دست ميباشد. اگر بريدگي خفيف باشد، بهتر است بگذاريم براي چند ثانيه مقداري خون از بريدگي خارج شود و پس از اطمينان از اينكه ذرات شيشه در زخم نمانده از پودر پنيسيلين استفاده ميكنيم و آنرا با يك باند يا گاز تميز ميبنديم. اگر بريدگي شديدتر باشد پس از ضد عفوني كردن محل آسيب ديده به يكي از طرق فوق باند تميز روي آن قرار داده و با تنسوپلاست روي بريدگي را ميبنديم.
  آتش سوزي مواد شيميايي:
بايد به سرعت مواد منفجره و ساير مواد سوختني نظير الكل و اتر را از مجاورت آتش دور نموده و سويچهاي چراغ گاز و دستگاههاي الكتريكي را قطع نمود. براي خاموش كردن آتش بهتر است از سيلندرهاي Solidcarbon Dioxide استفاده كرد.
مخلوط شن و سديم بيكربنات نيز براي خاموش كردن آتش مفيد است.
 مسموميت با گازها:
1- دستورات مقدماتي و عمومي
استنشاق گازهاي سمي در آزمايشگاه باعث تحريك بيني و گلو و يا سرفه و سردرد ميشود و اين گونه مواد در آزمايشگاه زياد است. گاهي آثار مسموميت با بعضي گازها پس از چند ساعت آشكار ميشود، در اينگونه موارد بايد قواعد كلي زير را رعايت كرد.
الف) مسموم را به هواي آزاد انتقال داده و دكمه هاي لباس را در ناحيه سينه و گردن باز كنيد.
ب) غرغره كردن محلول سديم بيكربنات رقيق، بوييدن تنطور اكاليپتوس و نعناع و آشاميدن چاي يا شير و يا جوشانده دارچين با آب، از كمكهاي اوليه موثر ميباشد.
2- دستورات اختصاصي براي مسموميت با گازها
الف) گاز آمونياك
استنشاق بخار استيك اسيد رقيق و بعد مانند دستور سوختگي با قلياها عمل شود.
ب) گازهاي برم، كلر، فلوريدريك و كلريدريك
استنشاق بخار محلول رقيق آمونياك و بعد شستشو با آب و محلول 1% سديم بيكربنات
ج) بخارهاي اسيد نيتريك و اكسيدهاي ازت
استنشاق بخار محلول رقيق آمونياك
د) گاز هيدروژن سولفايد
شستشوي بيني و چشم با آب
 ورود مواد به چشم
1- ورود مواد قليايي به چشم
به وسيله چشم شوي حاوي آب، چشم را بشوييد و در صورت احساس ناراحتي چند مرتبه و هر مرتبه 2 قطره روغن كرچك يا پارافين در چشم بريزيد. در صورت لزوم ميتوان با محلول 1% بوريك اسيد چشم را بشوييد.
2- ورود مواد اسيدي به چشم
 در مورد اسيدها پس از شستشوي چشم با آب، چشم را با محلول 1% سديم بيكربنات بشوييد.
 مسموميت در اثر ورود مواد سمي به دهان
الف) اسيدها و بازها فقط داخل دهان شده باشند
به سرعت ماده را بيرون ريخته و با مقدار زيادي آب، دهان را ميشوييم و بعد در مورد اسيدها از آب آهك و در مورد بازها از آب ليمو و يا استيك اسيد 5% براي شستن دهان استفاده ميشود.
 ب) مواد سمي فرو برده شده
1- اسيدها
آشاميدن مقدار زيادي آب و پس از آن خوراندن آب آهك و يا مخلوط MgO با آب يا شير، به هيچ وجه از داروهاي تهوع آور يا محلول بيكربنات سديم استفاده نشود.
2- بازها
آشاميدن مقدار زيادي آب و سپس سركه و يا آب ليمو و يا آب نارنج، به هيچ وجه از داروهاي تهوع آور استفاده نشود.
3- نمكهاي آرسنيك يا جيوه
خوردن يك داروي تهوع آور و بعد شير يا سفيده تخم مرغ در آب سرد و روغن كرچك
4- HF
به مريض مقدار زيادي شير بدهيد چون كلسيم موجود در شير بهترين درمان است. استفاده از آب آهك نيز مفيد است.

ایمنی در آزمایشگاه
آزمایشگاه شیمی محلی است که در آن احتمال خطر وجود دارد. این محل محتوی مایعات قابل اشتعال، ظروف شیشه ای شکننده و مواد شیمیایی خورنده و سمی است. با این حال اگر پیشگیری و دقت به عمل آید از یک آشپزخانه خطرناکتر نیست.
معمولترین خطرات در یک آزمایشگاه شیمی عبارتند از:
1- آتش سوزی و انفجار
2- مواد شیمیایی
3- ظروف شیشه ای
 پیشگیری از آتش سوزی و انفجار
1- در صورت امکان از بکار بردن شعله در آزمایشگاه اجتناب کنید
2- چنانچه لازم است از شعله استفاده کنید پیشگیریهای زیر را به عمل آورید
الف) هرگز یک مایع قابل اشتعال را در ظرف باز حرارت ندهید.
ب) هنگامی که مایع قابل اشتعالی را در حالت تقطیر یا رفلاکس حرارت می دهید اطمینان حاصل کنید که تمام رابطها محکم و عاری از فشار باشند.
ج) هرگز مایعات قابل اشتعال را در نزدیکی شعله از ظرفی به ظرف دیگر منتقل نکنید.
د) هرگز نگذارید که یک محصول تقطیر قابل اشتعال، در نزدیکی شعله آزادانه از خنک کننده به ظرف گیرنده ای که چند اینچ پایین تر از آن است بچکد.
3- هرگز دستگاه بسته ای را که در برابر فشار مسدود شده، حتی اگر خنک کننده هم داشته باشد حرارت ندهید.
4- هنگامی که واکنش گرمازایی را انجام می دهید یک حمام آب سرد یا آب یخ تهیه کنید که اگر واکنش بخواهد از کنترل خارج شود از آن استفاده کنید.
5- محل نزدیکترین کپسول آتشنشانی را یاد بگیرید.
6- هیچگاه به یک مایع جوشان سنگ جوش یا جامد دیگری اضافه نکنید.
7- محلولهای اتری را تا مرحله خشک شدن حرارت ندهید.
 


آنچه مردم را دانشمند مي کند ،مطالبي نيست که مي خوانند بلکه چيزهايي است که ياد مي گيرند. جرج برنارد شاو

:: موضوعات مرتبط: آزمایشگاه مجازی , ,
:: برچسب‌ها: کمک های اولیه در آزمایشگاه شیمی ,



نکات ایمنی در آزمایشگاه
نوشته شده در جمعه 19 اسفند 1390
بازدید : 986
نویسنده : میترا مالمیر(دبیر علوم تجربی)

1- قبل از ورود به آزمايشگاه طرز انجام آزمايش و پيش بيني‌هاي ايمني مربوط آن را به دقت بخوانند و در صورت لزوم نكات مهم آن را يادداشت كرده تا از اتلاف وقت در آزمايشگاه جلوگيري شده و سلامتي خود و ديگران را در معرض خطر قرار ندهند.


2- شرح آزمايش و روش كار را آگاهانه رعايت و به هشدارها ي گفته شده در آن توجه كنيد .

3 - به هنگام انجام هر آزمايشي، حتماً بايد از عينك ايمني، روپوش سفيد آزمايشگاهي، دستكش و..           استفاده نمايند.
4- هيچ گاه مواد شيميايي رانبايد با دست از ظرف محتواي آنها برداشت.

 

5- پيش از استفاده از هر ماده شيميايي، بايد برچسب آن را به دقت مورد توجه قرار داد.

6- مقدار هر ماده را بايد متاسب و به اندازه ي لازم برداشت.

 

7- به هنگام استفاده از ماده شيميايي به مقدار لازم برداريد و مقدار اضافي را به ظرف بر نگردانيد.

8- به هنگام استفاده از مواد شيميايي به علائم هشدار دهنده روي ظرف دقت نماييد.

9-  با خواص مواد شيميايي و واكنش‌هايي كه در طي آزمايش انجام مي‌دهند آشنايي كافي داشته باشند.
 

10- -براي بو كردن هر ماده شيميايي با تكان دادن دست بخار ماده را به سوي بيني برانيم .

11- از چشيدن مواد شيميايي جداً خودداري كرده و اين مطلب را به ديگران نيز گوشزد كنند.
 

12- در صورت ريخته شدن سولفوريك اسيد غليظ و يا هر ماده ي شيميايي ديگر روي دست يا لباس، بايد بي درنگ محل ريختن آن را با اب زياد شست وشو داد.

 

13- در صورت بوكردن گاز كلر بايد بي رنگ ظرف كوچكي از محلول رقيق آمونياك را نزديك بيني گرفت و ان را بو كرد.

14- هنگام روشن كردن چراغ گاز ابتدا بايد چوب كبريت را روشن كرد و در كناره ي لوله ي چراغ نگاهداشت و سپس شير گاز را باز كرد.

15-  هنگام خاموش كردن چراغ گاز ابتدا بايد شير گاز روي ميز و سپس شيرفلكه ي اصلي گاز را يست.

 

16- در مورد آزمايشهاي خطرناك كه احتمال وقوع انفجار وجود دارد، حتماً بايد از عينك پلاستيكي ويژه ي آزمايشگاه استفاده كرد.

17 - در مواقعي كه حتي احتمال كمي وجود دارد كه آزمايش باعث آتش سوزي يا انفجار شود، آزمايش را در محلي انجام دهند كه سريعاً بتوان آتش را مهار كرده و يا انفجار را كنترل نمود.

18- در صورت احساس بوي سوختني در فضاي آزمايشگاه، نخست بايد از روشن كردن كبريت، فندك و يا دست زدن به كليد برق پرهيز كرد و سپس همه ي شيرهاي گاز را كنترل و از بسته بودن آنها اطمينان حاصل كرد. اگر احيانا" يكي از شيرهاي گاز باز بود، بايد ان را بست و در و پنجره ها را باز كرد و مدتي صبر نمود تا گازي كه نشت كرده است، خارج شود.

 

19- در صورت اتش گرفتن چراغ گاز آزمايشگاه بايد فوراً شير گاز را بست.

20--آ تش را فورا ً با حوله خاموش كنيد .

21- هنگام وقوع آتش سوزي در آزمايشگاه، نخست بايد درو پنجره ها را بست و با حفظ خونسردي از كپسول آتش نشاني براي خاموش كردن آتش استفاده نمود.

 
22 - هنگام گرم كردن مايع در لوله ي آزمايش، دهانه ي آن را نبايد به طرف صورت خود و يا اطرافيان گرفت.
23- پس از استفاده از هر وسيله بايد فوراً آن را به حالت اول برگرداند.

24-  پس از پايان يافتن آزمايش ميز كار را تميز كنيد.

 
25- قبل از ترك آزمايشگاه، از بسته بودن شير گاز و آب و كليدهاي برق مطمئن شويد.
26- منظم و مرتب بودن در هر شرايطي بسيار مهم است. بعد از اتمام آزمايش وسايل را جمع آوري كرده و با تميز كردن مكان و لوازم آزمايش، دست‌هاي خود را با آب و صابون بشوييد
27- -  موادي را كه بايستي دور بريزيد، ابتدا در جاي امن ذخيره كرده و سپس طبق دستورهاي داده شده آنها را دور بريزيد.
28-  در نقاطي كه لازم است اخطارهاي لازم را نصب كنيد و در مواقع غيرضروري نيز آنها را برداريد.
29- هرگز در روزهاي تعطيل و غيررسمي و به تنهايي در آزمايشگاه كار نكنيد

منبع:پایگاه علم ودانش

 

آنچه مردم را دانشمند مي کند ،مطالبي نيست که مي خوانند بلکه چيزهايي است که ياد مي گيرند. جرج برنارد شاو

:: موضوعات مرتبط: کاربرد وسایل آزمایشگاهی , ,
:: برچسب‌ها: نکات ایمنی در آزمایشگاه ,



نمونه سوال دوم راهنمایی
نوشته شده در جمعه 19 اسفند 1390
بازدید : 781
نویسنده : میترا مالمیر(دبیر علوم تجربی)

علوم دوم راهنمايي

آنچه مردم را دانشمند مي کند ،مطالبي نيست که مي خوانند بلکه چيزهايي است که ياد مي گيرند. جرج برنارد شاو

:: موضوعات مرتبط: سوالات پایه دوم , ,
:: برچسب‌ها: نمونه سوال دوم راهنمایی , نمونه سوالعلوم تجربی دوم راهنمایی ,



آزمون آنلاین
نوشته شده در جمعه 19 اسفند 1390
بازدید : 971
نویسنده : میترا مالمیر(دبیر علوم تجربی)


كاربر گرامي شما مي توانيد در آزمون هايي كه به صورت  آنلاين در اين وب سايت بر گزار مي گردد شركت نماييد.

براي شركت در آزمون اينجا كليك كنيد.
 

آنچه مردم را دانشمند مي کند ،مطالبي نيست که مي خوانند بلکه چيزهايي است که ياد مي گيرند. جرج برنارد شاو

:: موضوعات مرتبط: پایه اول , پایه دوم , ,
:: برچسب‌ها: آزمون آنلاین علوم تجربی ,



بازدید : 623
نویسنده : میترا مالمیر(دبیر علوم تجربی)

 
 
در شهر توریستی اسکاگن این زیبایی رو میشه در سجیه دید، این شمالیترین شهر دانمارکیهاست ..... جایی که دریای بالتیک و دریای شمالی بهم میپیوندند. دو دریای مختلف با هم یکی نمیشوند و بنابرین این راستا بوجود میاد
 
In a tourism filled city of Skagen you can see this incredible natural sight . This city is the most northern point of Danish people…..where the Baltic sea “meets” the North sea . Two different seas can not be combined together thus creating this line

[تصویر: emdadgar13275190491.jpg]
 
AND THIS IS IN QURAN

و این همان چیزی است که در قرآن آمده است

 
 

 
سورة مباركه الرحمن

 
مَرَجَ الْبَحْرَيْنِ يَلْتَقِيانِ (19) بَيْنَهُما بَرْزَخٌ لا يَبْغِيانِ (20) فَبِأَيِّ آلاءِ رَبِّكُما تُكَذِّبانِ (21) يَخْرُجُ مِنْهُمَا اللُّؤْلُؤُ وَ الْمَرْجانُ (22)

 
19. دو دريا را به گونه اي روان كرد كه با هم برخورد كنند.20. اما ميان آن دو حد فاصلي است كه به هم تجاوز نمي کنند.21. پس كدامين نعمتهاى پروردگارتان را انكار مى‏كنيد؟

 
22. از آن دو، مروارید و مرجان خارج مى‏شود.

 
 
 
 
 
سوره مباركه فرقان آیه 53:
 
« و هو الذي مَرَجَ البحرينِ هذا عَذبٌ فُراتٌ و هذا مِلحً اُجاجً وَ جَعَلَ بَينَهما بَرزَخا و حِجراً مَهجوراً»

 
و اوست كسي كه دو دريا را موج زنان به سوي هم روان كرد اين يكي شيرين و آن يكي شور و تلخ است وميان آندو حريمي استوار قرار داد.

 
 
 
سوره مباركه فاطر آيه 12:
 
وَمَا يَسْتَوِي الْبَحْرَانِ هَذَا عَذْبٌ فُرَاتٌ سَائِغٌ شَرَابُهُ وَهَذَا مِلْحٌ أُجَاجٌ وَمِن كُلٍّ تَأْكُلُونَ لَحْمًا طَرِيًّا وَتَسْتَخْرِجُونَ حِلْيَةً تَلْبَسُونَهَا وَتَرَى الْفُلْكَ فِيهِ مَوَاخِرَ لِتَبْتَغُوا مِن فَضْلِهِ وَلَعَلَّكُمْ تَشْكُرُونَ

 
اين دو دريا يکسان نيستند: يکی آبش شيرين و گواراست و يکی شور و تلخ، از هر دو گوشت تازه می خوريد، و از آنها چيزهايی برای آرايش تن خويش بيرون می کشيد و می بينی که کشتي ها برای يافتن روزی و غنيمت، آب را می شکافند و پيش می روند، باشد که سپاسگزار باشيد.

 
 
 
سوره مباركه نمل آيه 61:
 
اَمَّنْ جَعَلَ الْاَرْضَ قَرَارًا وَ جَعَلَ خِلالَهَا اَنْهَارًا وَ جَعَلَ لَهَا رَوَاسِیَ وَ جَعَلَ بَينَ الْبَحْرَيْنِ حَاجِزًا ءَاِلهٌ مَعَ اللهِ بَلْ اَکْثَرُهُمْ لَا يَعْلَمُونَ ﴿61﴾

 
[آيا شريكانى كه می‏پندارند بهتر است‏] يا آن كس كه زمين را قرارگاهى ساخت و در آن رودها پديد آورد و براى آن، كوه‏ها را [مانند لنگر] قرار داد، و ميان دو دريا برزخى گذاشت؟ آيا معبودى با خداست؟ [نه،] بلكه بيشترشان نمى‏دانند.
 


آنچه مردم را دانشمند مي کند ،مطالبي نيست که مي خوانند بلکه چيزهايي است که ياد مي گيرند. جرج برنارد شاو

:: موضوعات مرتبط: قرآن وعلوم تجربی , ,



چگونه باتری بسازیم
نوشته شده در چهار شنبه 17 اسفند 1390
بازدید : 1788
نویسنده : میترا مالمیر(دبیر علوم تجربی)

New5باتری بسازیمNew5
 

با مقوا یك استوانه بسازید و در ته آن ورق آلومینیوم بچسبانید. سپس به ورق آلومینیوم سیمی وصل كنید. 

 
باتری بسازیم
 

 
 

مقداری پنبه را به آب نمك یا آبلیمو آغشته كنید و در داخل قوطی قرار دهید. در مرحله بعد سكه ای تمیز روی پنبه قرار دهید. سپس به ترتیب ورق آلومینیوم، پنبه آغشته به آبلیمو و سكه را روی هم قرار دهید و این كار را چندین بار تكرار كنید. 

 
باتری بسازیم
 

سرانجام سیمی را به طرف دیگر  سكه وصل كنید. 

 
باتری بسازیم
 

دو طرف دیگر سیم ها را به زبانتان بزنید چه احساسی دارد؟ آنها را به لامپی وصل كنید چه مشاهده می كنید؟  

 
باتری بسازیم
 

به شكل های زیر توجّه كنید.

 



آنچه مردم را دانشمند مي کند ،مطالبي نيست که مي خوانند بلکه چيزهايي است که ياد مي گيرند. جرج برنارد شاو

:: موضوعات مرتبط: آزمایشگاه مجازی , ,
:: برچسب‌ها: چگونه باتری بسازیم ,



دوپاورپوينت غذاوسلامتي و گوارش
نوشته شده در سه شنبه 16 اسفند 1390
بازدید : 1979
نویسنده : میترا مالمیر(دبیر علوم تجربی)

 

دوپاورپوينت غذاوسلامتي و گوارش(فصل10 و11)


 

امروزدو پاور پوينت در مورد بخش زيست شناسي علوم دوم راهنمايي قرار دادم. مربوط به فصل دهم(غذا وسلامتي ) ، مربوط به فصل  يازدهم(گوارش). اميدوارم مورد استفاده شما قرار بگيرد.

تصوير1  تصوير2

منبع:olooms.ir

 

آنچه مردم را دانشمند مي کند ،مطالبي نيست که مي خوانند بلکه چيزهايي است که ياد مي گيرند. جرج برنارد شاو

:: موضوعات مرتبط: پاور پویینت مطالب علوم , ,



اعضای درون بدن انسان
نوشته شده در سه شنبه 16 اسفند 1390
بازدید : 2841
نویسنده : میترا مالمیر(دبیر علوم تجربی)

 

وظایف  اعضای درون بدن انسان به صورت انیمیشن

 

 


 

آنچه مردم را دانشمند مي کند ،مطالبي نيست که مي خوانند بلکه چيزهايي است که ياد مي گيرند. جرج برنارد شاو

:: موضوعات مرتبط: انیمیشن های علوم , ,
:: برچسب‌ها: اعضای درون بدن انسان ,



پاور پویینت آب در روی خشکی
نوشته شده در سه شنبه 16 اسفند 1390
بازدید : 1391
نویسنده : میترا مالمیر(دبیر علوم تجربی)

پاور پویینت آب در روی خشکی

آنچه مردم را دانشمند مي کند ،مطالبي نيست که مي خوانند بلکه چيزهايي است که ياد مي گيرند. جرج برنارد شاو

:: موضوعات مرتبط: پاور پویینت مطالب علوم , ,
:: برچسب‌ها: پاور پویینت آب در روی خشکی ,



پاسخ فعالیتهای سوم
نوشته شده در دو شنبه 15 اسفند 1390
بازدید : 1214
نویسنده : میترا مالمیر(دبیر علوم تجربی)

 

براي مشاهده فعاليتها، به ادامه مطلب برويد.

 

 

فصل اول

فصل دوم

فصل سوم

 

 

 

آنچه مردم را دانشمند مي کند ،مطالبي نيست که مي خوانند بلکه چيزهايي است که ياد مي گيرند. جرج برنارد شاو

:: موضوعات مرتبط: کتاب سوم , ,



پاسخ فعالیتهای دوم
نوشته شده در دو شنبه 15 اسفند 1390
بازدید : 1113
نویسنده : میترا مالمیر(دبیر علوم تجربی)

 


براي مشاهده فعاليتها، بر روي فصل موردنظر كليك نماييد.

 

 

 

 

فصل اول

فصل دوم

فصل سوم

 

 

 

آنچه مردم را دانشمند مي کند ،مطالبي نيست که مي خوانند بلکه چيزهايي است که ياد مي گيرند. جرج برنارد شاو

:: موضوعات مرتبط: کتاب دوم , ,



پاسخ فعالیتهای اول
نوشته شده در دو شنبه 15 اسفند 1390
بازدید : 879
نویسنده : میترا مالمیر(دبیر علوم تجربی)

راي مشاهده پاسخ فعاليت ها، بر روي فصل موردنظر كليك نماييد.

فصل اول

فصل دوم

فصل سوم


 

آنچه مردم را دانشمند مي کند ،مطالبي نيست که مي خوانند بلکه چيزهايي است که ياد مي گيرند. جرج برنارد شاو

:: موضوعات مرتبط: کتاب اول , ,
:: برچسب‌ها: پاسخ فعالیتهای اول ,



انتقال گرما به روش تابش
نوشته شده در دو شنبه 15 اسفند 1390
بازدید : 2295
نویسنده : میترا مالمیر(دبیر علوم تجربی)

آنچه مردم را دانشمند مي کند ،مطالبي نيست که مي خوانند بلکه چيزهايي است که ياد مي گيرند. جرج برنارد شاو

:: موضوعات مرتبط: کلیپ های علمی , ,



تعیین گروه خونی
نوشته شده در دو شنبه 15 اسفند 1390
بازدید : 1583
نویسنده : میترا مالمیر(دبیر علوم تجربی)

آنچه مردم را دانشمند مي کند ،مطالبي نيست که مي خوانند بلکه چيزهايي است که ياد مي گيرند. جرج برنارد شاو

:: موضوعات مرتبط: انیمیشن های علوم , ,