|
|
بازدید : 1681
نویسنده : میترا مالمیر(دبیر علوم تجربی)
|
|
ياداوري مي شود كه جريان بازي نقش نمونه ي زنده اي از رفتار انسان را مهيا مي سازد كه به مثابه ابزاري در خدمت دانش آموزان قرار مي گيرد تا آنان:
● احساسات خود را بروز دهند.
● از بينش خود در نگرش ها، ارزش ها و برداشت هاي خود سود جويند.
● نگرش ها و مهارت هاي حل مسائل را بوجود آورده و گسترش دهند.
● مواد درسي را از طريق گوناگون بررسي كنند.
مراحل اجراي الگو
مرحله ي نخست : آماده كردن گروه.
مرحله ي نخست الگوي تدريس بازي نقش داراي سه قسمت است:
1- آشناسازي دانش آموزان با مساله.
2- آماده كردن گروه با توصيف روشن مسأله با استفاده از مثال ها
3- پرسيدن سؤالاتي براي برانگيختن تفكر دانش آموزان.
مرحله ي دوم: انتخاب شركت كنندگان بازي نقش.
معلم با توجه به آمادگي كه لحاظ ذهني در دانش آموزان ايجاد شده است- كه همه احساس مي كنند مسئله، دشواري مربوط به آنهاست- سعي مي كند از افراد داوطلب براي ايفاي نقش هايي بهره بگيرد.
مرحله سوم: صحنه آرايي.
معلم در اين مرحله تلاش مي كند تا نقش هر فرد را به ايفاگري نقش بازگو كند و نحوه ي وارد شدن به كار نمايش را توضيح دهد. معلم، جايي را كه در آن زمين هموار است و امكان نشستن براي دانش آموزان وجود دارد انتخاب مي كند. هر مكاني كه صاف تر است و امكان اجراي برنامه تدارك شده موجود است در اختيار بازيگران قرار مي گيرد.
مرحله چهارم: آماده كردن تماشاگران.
تماشاگران الگوي تدريس بازي نقش، تماشاگراني نيستند كه به منظور سرگرم شدن گرد هم آمده باشند، آنان براي درك اهميت مسأله و بنا به ضرورت به تماشاي بازي نقش ها مي پردازند. توجيه اهميت و ضرورت بازي نقش به عهده ي معلم است.
مرحله ي پنجم: اجراي بازي.
دراين مرحله است كه بازيگران به ايفاي نقش مي پردازند و معلم آنها را هدايت مي كند.
مرحله ي ششم: بحث و ارزش يابي
اجراي بازي سؤالاتي را در اذهان به وجود مي آورد. معلم، ايفاگران نقش ها و تماشاگران همه سؤالاتي را طرح مي كنند. براساس سؤالات طرح شده و با توجه به سؤالاتي كه معلم براي بازيگران مشخص كرده است به بحث سازمان داده مي شود.
مرحله ي هفتم: اجراي دوباره ي بازي نقش.
معلم بحث و نظر ارايه شده در مرحله ي هفتم را جمع بندي مي كند، بازيگران نقش ها در جريان اصلاحات نقش هاي ايفا شده قرار مي گيرند و بازي نقش مجدد صورت مي گيرد.
مرحله ي هشتم: بحث و ارزشيابي
بحث و ارزشيابي اين مرحله به طور دقيق همانند بحث و ارزشيابي مرحله ي ششم است.
مرحله ي نهم: تعميم و ارايه تجارب به موقعيت ها و كسان ديگر.
مرحله ي حاضر اهميت بسيار زيادي در الگوي تدريس حاضر دارد- اگرچه هر كدام از مراحل حايز اهميت ويژه اند. در اين مرحله، آن چه به صورت بازي نقش و مغروض اجرا شده است، به موقعيت هاي مسأله دار و مشكل دار واقعي ارتباط داده مي شود. هم چنين، اصول اساسي رفتارها معين مي گردد.
:: موضوعات مرتبط:
روشهای تدریس در س علوم تجربی ,
,
:: برچسبها:
الگوي تدريس بازي نقش يا ايفاي نقش ,
|
|
|