پیغام مدیر :
با سلام خدمت شما بازديدكننده گرامي ، خوش آمدید به سایت من . لطفا براي هرچه بهتر شدن مطالب اين وب سایت ، ما را از نظرات و پيشنهادات خود آگاه سازيد و به ما را در بهتر شدن كيفيت مطالب ياري کنید.
نوشته شده در 18 مهر 1390
بازدید : 1426
نویسنده : میترا مالمیر(دبیر علوم تجربی)

هدف: هدف آموزش از طريق بارش فكري، افزايش توانايي حل مسئله در افراد و ايجاد عقايد و انديشه هاي آفريننده در دانش آموزان است. دانش آموزاني كه دوره هاي مربوط به حل مسائل به روش بارش فكري را مي گذرانند، از كساني كه اين دوره را نمي گذرانند، در آزمون هاي آفرينندگي نمره هاي بيش تري مي گيرند.
مراحل اجراي الگو
1- خلاقيت و توليد انديشه- فعاليت افراد گروه در جلسه ي بارش مغزي، با هدايت و راهنمايي مقدماتي مسئول جلسه شروع مي شود. مسئول جلسه ابتدا به بيان و تفهيم موضوع جلسه مي پردازد و قوانين جلسه را متذكر مي گردد:
قوانين روش بارش فكري
1- انتقاد ممنوع است و هرگونه اعتراض يا انتقاد روند فعاليت را كند مي كند و در جريان بارش فكري، افراد انديشه هاي غلط يا درست خود را مي توانند ارائه دهند.
2- قضاوت و ارزشيابي در مورد انديشه و فكر اعضا ممنوع است.
3- كميت انديشه ها و نظريات مطلوب است و هر چه نظريات و انديشه هاي توليد شده بيشتر باشد، احتمال وجود انديشه هاي خلاق افزايش مي يابد. بنابراين تعداد طرح ها نبايد كم باشد.
4- حضور افراد داوطلبانه و اختياري است و در جريان جلسه اگر عضوي نخواهد بعضي نظريات را اعلام كند، اجباري ندارد.
5- مشابه سازي نظريات، تركيب و تغيير دادن، انديشه ي ديگران آزاد است.
6- به نظريات غير منطقي و دور از ذهن و غير معقول بايد توجه شود زيرا مي توانند بديع و تازه باشند. پس از بيان قوانين جلسه ي بارش مغزي و ارائه ي نظريات به صورت چرخشي و نوبتي شروع مي شود و منشي جلسه بايد نظريات و آراي بيان شده را در حين اجراي جلسه ثبت كند.
در حقيقت، فعال ترين بخش اين روش، اجرا و كنترل همين جلسه ي خلاقيت است كه شخص، انديشه اي توليد مي كند.
2 - قضاوت و ارزشيابي- پس از اين كه مرحله ي توليد انديشه ها در مدت معيني صورت گرفت طبيعي است كه تعداد زيادي نظريه و طرح به دست مي آيد. در مرحله ي دوم، اين مجموعه پالايش مي گردد و نظريات مشابه و نامناسب حذف مي شود. سپس مشاهده گران و اعضاي اصلي جلسه ي بارش مغزي، اين نظريات را مورد بررسي و ارزشيابي قرار مي دهند و در نهايت، تعدادي نظريه يا طرح به صورت پيشنهاد و نتايج اصلي جلسه اعلام مي گردد.
دكتر سيدني. جي . پارنز، استاد دانشگاه بوفالو كه تبحر خاصي در مديريت جلسه ي بارش مغزي دارد، زمان مناسب براي يك جلسه ي بارش مغزي را بين 20 تا 45 دقيقه اعلام كرده است .
مثال : علوم سال اول راهنمايي فصل 6 نيرو
دانش آموزان در دوره ي ابتدايي با مفهوم نيرو آشنا شده اند بنابراين نيرو موضوع مناسبي براي جلسه ي بارش مغزي است. در شروع تدريس معلم يا مسئول جلسه مي تواند عنوان هاي فصل را در جدولي مطابق جدول زير، روي تخته بنويسد و از گروه ها بخواهد در مدتي معين، آن چه را كه در مورد اين عنوان ها مي دانند بنويسند و آن چه را كه مي خواهند بدانند، به صورت سؤال مطرح كنند. (مرحله اول)
عنوان هاي درس آن چه مي دانيم آن چه نمي دانيم و مي خواهيم بدانيم
1- نيرو
2- چه نيروهايي را مي شناسيم
3- مشخصه هاي نيرو
   

بعد از پايان مدت مقرر، نوشته هاي گروه ها از منشي هر گروه جمع آوري مي شود. سپس به كمك دانش آموزان مطالب مورد قضاوت و ارزشيابي قرار مي گيرد و پس از حذف نظريات مشابه و نامناسب عمل پالايش صورت مي گيرد. (مرحله دوم)



:: موضوعات مرتبط: روشهای تدریس در س علوم تجربی , ,
:: برچسب‌ها: بارش مغزی ,



مطالب مرتبط با این پست
.



می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: