پیغام مدیر :
با سلام خدمت شما بازديدكننده گرامي ، خوش آمدید به سایت من . لطفا براي هرچه بهتر شدن مطالب اين وب سایت ، ما را از نظرات و پيشنهادات خود آگاه سازيد و به ما را در بهتر شدن كيفيت مطالب ياري کنید.
نوشته شده در 18 مهر 1390
بازدید : 1531
نویسنده : میترا مالمیر(دبیر علوم تجربی)

هدف: هدف نهايي از كاربست الگوي تدريس يادگيري از طريق همياري دستيابي به فعاليت هاي عالي ذهني است. در واقع با وجود تفاوت هاي موجود در روش اجراي الگو، پنج عنصر در استفاده از الگوي يادگيري از طريق همياري بسيار اساسي به نظر مي آيد:
همبستگي مثبت، مسئوليت فردي، تعامل چهره به چهره، مهارت هاي اجتماعي و پردازش گروهي. اين عناصر معلم را از سخنراني صرف و دانش آموز را از تكرار بي مورد آموخته هايش رها مي سازد. افزون بر اين، ياگيري از طريق همياري فرصت هايي را پديد مي آورد كه يادگيرندگان بتوانند در موقعيت هايي چون كارگروهي، ارتباطات، ايجاد هماهنگي اثرگذار و تقسيم كار موفق شوند. بنابراين، مشاهده مي شود كه دانش آموز در گروه هاي يادگيري از طريق همياري بايد بيش از يادگيري در قالب الگوهاي ديگر به فعاليت بپردازند.
امروزه، متخصصان آموزش و پرورش الگوهاي گوناگوني را براي همياري به كار مي برند ولي مراحل اساسي اجراي الگو به صورت
مراحل اجراي الگو
1- ابتدا گروه ها شكل مي گيرند. گروه هاي ناهمگن كه داراي اطلاعات و توانايي هاي مختلف، گوناگون و متنوع هستند، مؤثرتر خواهند بود. در يادگيري از طريق همياري، تفاوت افراد گروه باعث كارآمدشدن يادگيري مي شود. توجه داشته باشيد كه يكي از هدف هاي يادگيري از طريق همياري اين است كه دانش آموزان يادبگيرند با هر كسي كار كنند.
(اگر هدف تسلط در مهارت هاي خاصي باشد، مي توان از گروه همگن استفاده كرد) پس از تشكيل گروه ها معلم به كمك دانش آموزان قوانيني را تدوين مي كنند كه بهتر است تعداد آنها محدود باشد (حدود 3 تا 5 قانون)
كلاس بايد در مورد اين قوانين توافق كند. اين قوانين را مي توان در تابلوي كلاس نصب كرد.
نمونه هاي اين قوانين عبارتند از:
- گروه هاي مختلف نمي توانند با همديگر صحبت كنند.
- همه عضوي از گروهند و در كارها همه بايد شركت كنند و سهيم شوند.
- اول سؤالات خود را از اعضاي گروهتان بپرسيد بعد از معلم سؤال كنيد.
2- در اين مرحله معلم حدود 15 دقيقه درباره ي هدف هاي مهم درس، انتظاراتي كه از دانش آموزان در پايان جلسه وجود دارد و مطالب اصلي درس كه نياز به توضيح دارد صحبت مي كند (اهداف را بهتر است به طور غيرمستقيم مثلا˝ از طريق پرسش، فعاليت و يا حتي عكس مطرح نمود)
3- در مرحله ي سوم به دانش آموزان فرصت داده مي شود كه در يك زمان مشخص روي مطالب و يا فعاليت هايي كه در اختيار آنها گذاشته شده در گروه هاي خود تمرين و كار كنند. تنظيم و كنترل وقت در اين مرحله لازم است و معلم با حضور در گروه هاي مختلف ضمن ارزشيابي غير محسوس از كار گروه ها در صورت ضرورت راهنمايي هاي لازم را انجام مي دهد.
4- در اين مرحله نتايج كار گروه ها به نمايش گذاشته خواهد شد. براي نمايش كار گروه ها روش هاي مختلفي وجود دارد مثلا" مي توان از مدير هر گروه خواست تا در يك زمان مشخص و كوتاه نتايج كار گروه خود را ارائه دهد و سپس معلم يا ساير گروه ها مي توانند پرسش هايي از وي يا ساير اعضاي گروهش داشته باشند. روش ديگر اين است كه هر گروه نتايج كار خود را روي يك برگه يا مقوا به صورت نوشته، نمودار يا نقاشي به تصوير درآورده و اين برگه ها روي تابلو يا ديوار كلاس نصب شده و در معرض ديد و نقادي ساير گروه ها قرار گيرد
5- در آخرين مرحله كه مرحله ي ارزشيابي است معلم كار گروه ها را مورد ارزشيابي قرار مي دهد. در اين مرحله معلم مي تواند از چك ليست هايي كه در اختيار دارد استفاده كند و اهداف دانشي، مهارتي و نگرشي را مورد نظر قرار دهد. همچنين براي ارزشيابي مي توان از گروه ها كمك گرفت و با كمك گروه ها معيارهايي براي ارزشيابي تدوين نمود و براساس اين معيارها حتي خود گروه ها مي توانند به ارزشيابي از كار خود (خودارزشيابي) بپردازند.

 



:: موضوعات مرتبط: روشهای تدریس در س علوم تجربی , ,
:: برچسب‌ها: يادگيري از طريق همياري , روش تدریس ,



مطالب مرتبط با این پست
.



می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: