پیغام مدیر :
با سلام خدمت شما بازديدكننده گرامي ، خوش آمدید به سایت من . لطفا براي هرچه بهتر شدن مطالب اين وب سایت ، ما را از نظرات و پيشنهادات خود آگاه سازيد و به ما را در بهتر شدن كيفيت مطالب ياري کنید.
نوشته شده در 18 مهر 1390
بازدید : 1239
نویسنده : میترا مالمیر(دبیر علوم تجربی)

هدف: اين الگو يك الگوي حافظه اي بوده و با استفاده از اين الگو استعداد فراگيران در به يادسپردن مطالب تقويت مي شود. همچنين قدرت تخيل دانش آموزان پرورش يافته و فراگيران مجبور به استفاده از قدرت ذهني خود مي شوند.
يكي ديگر از مهمترين نتايج اين الگو آگاهي دانش آموزان از اين موضوع است كه آموختن يك جريان اسرارآميز دروني نيست و با استفاده از اين الگو فراگيران متوجه اين مطلب مي شوند كه مي توانند فعاليت هاي ذهني خود را سازماندهي و كنترل كنند و بالاخره رشد توانايي يادسپاري به قدرت يادگيري را افزايش داده، در وقت صرفه جويي كرده و موجب ذخيره ي بهتري از اطلاعات مي شود.
مراحل اجراي الگو
1- توجه به مطالب – در اين مرحله فراگير بايد افكار خود را روي مطالبي كه بايد به خاطر سپارد متمركز سازد و اين مطالب را سازمان دهد اگر به چيزي توجه نكنيم آن را ياد نمي گيريم چگونه فراگير بايد مطالب را سازمان دهد؟ يك راه انجام اين كار خط كشيدن زير مطالب مهم است راه ديگر درست كردن مطالب است و بالاخره راه سوم مقايسه بين مطالب و پي بردن به ارتباط بين مطالب است.
2- برقراري ارتباط- در اين مرحله فراگير بايد مهارت ها و فنوني را بياموزد تا به كمك آنها بتواند مطالب جديد را به مطالب مربوط ديگري كه قبلا˝ آموخته و يا به كلمات آشنا، عكس ها و غيره پيوند زند واما اين فنون و مهارتها چه هستند؟
يكي از اين مهارت ها استفاده از روش اتصال كلمه اي است در اين روش بايد ابتدا مطلب ناآشنا را به موردي آشنا پيوند دهيم و سپس اين پيوند را معني دار سازيم مثلا˝ هنگام فراگيري زبان هاي خارجي براي يادگيري لغت «كارتا» كه يك كلمه اسپانيايي به معني نامه ي پستي است ممكن است آن را به كلمه ي انگليسي «كارت» اتصال دهيم (شبيه سازيم) و براي معني دار كردن آن تصوير كارتني كه درون آن نامه اي است را در نظر بگيريم. ممكن است اين مطلب به ذهن شما خطور كند كه چرا بايد براي يادگيري يك كلمه اين هم مطالب اضافي را به خاطر سپرد؟ جواب اين است كه اين پيوندهاي اضافي محتواي ذهني را غني تر مي سازد و اين جريان اتصال و اين پيوندها سبب افزايش فعاليت شناختي مي شود.
همچنين مي توانيد از يك تداعي مسخره و يا مبالغه آميز استفاده كنيد. ساخت يك داستان يا جمله ي كوتاه با مفاهيم مورد نظر- اتصال اول كلمات و ساخت يك كلمه ي رمز- ارتباط دادن مفاهيم به مكان يا زمان خاص- استفاده از تضاد- بزرگ نمايي و كدگذاري از ديگر فنون و راهبردهاي روش يادسپاري است.
3- ارتباط با حواس مختلف- ما مطالبي را خيلي خوب به ياد مي سپاريم كه آن را نه فقط با يك حس بلكه با حواس مختلف پنجگانه خود به خوبي احساس كرده باشيم بنابراين بايد از دانش آموز خواسته شود تا با بيشتر از يك حس خود كار كند و با ايجاد تصاوير حسي مختلف كه ممكن است حالت مبالغه و طنزآميز نيز داشته باشد به تقويت يادگيري خود بپردازد و اين مرحله در واقع بسط تخيلات حسي مي باشد.
4- تكرار و يادآوري – و بالاخره در آخرين مرحله فراگير بايد مطالب را تا زماني كه كاملا˝ آموخته شوند تمرين كند.
از اين الگو نيز مانند ساير الگوها مي توان براي سنين مختلف استفاده كرد البته براي بچه هاي كوچك تر بايد اتصال ها توسط معلم ارائه شود و معمولا˝ خود آنها قادر به برقراري اين پيوندها و اتصال ها نيستند.

 



:: موضوعات مرتبط: روشهای تدریس در س علوم تجربی , ,



مطالب مرتبط با این پست
.



می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: